مقالات
زبان آموزی درروش مونته سوری
خلاصه :
مهارتهاي زبان آموزي:
"زبان" اساس پيشرفت كودك است، چون او را قادر ميسازد تا با ديگران ارتباط برقرار كند. وقتي كودك بتواند صحبت كند، گوش كند، بنويسد و بخواند اين آمادگي را پيدا ميكند تا خودش و دنياي اطرافش را بشناسد.در روش مونته سوري در هر فعاليت كودك با كلمات و اصطلاحات جديدي آشنا ميشود كه بطور غير مستقيم به غني شدن گنجينه لغات كودك كمك ميكند. از طرفي تمرينات مهارتهاي زندگي و مهارتهاي حسي باعث قوي شدن و آمادگي بيشتر ماهيچه هاي ظريف دست كودك ميشود و او را براي نوشتن آماده ميكند.
مهارتهاي زبان مونته سوري را ميتوان به مراحل زير تقسيم كرد:
1-زبان شفاهي:
به غني شدن گنجينه لغات كودك كمك ميكند و او را در تلفظ صحيح كلمات و جملات كمك ميكند. بعلاوه در اين بخش كودك با آواها نيز آشنا ميشود.
توصیه به مادران : انواع روش های قصه خوانی - شعر های کودکان و ریتم ها - فلش کارت ها و انواع بازی های مرتبط با زبان آموزی می تواند کمک موثری به رشد زبان شفاهی کودکان کند
2-نوشتن:
در تمرينات ابتدايي ماهيچه هاي كودك براي نوشتن آماده ميشود و پس از فعالیت های مرتبط جهت تقویت عضلات ریز دست که به تقویت مهارت مداد دست گرفتن کودک منجر می شود ، کودک حروف را با استفاده از حروف سمباده ای موجود در کلاس مونته سوری می شناسد . كودك با تشخيص آواها توانايي نوشتن كلمات ساده را پيدا ميكند.
3-خواندن
به منظور ايجاد انگيزه در خواندن و نوشتن ، ارائه فعاليت هاي مختلف ضروري است . اگر چه ما معتقديم كه نظري هاي آوايي براي خواندن از هر نظريه ديگري موفق تر است اما نظريه مونته سوري براي پايه گذاري ، روشي كاملا موفق و تكنيكي است .
خواندن مي بايست بر انگيزاننده ميل خواندن در كودك باشد . خواندن مي بايست داراي روند جامعي مشتمل بر تجربه زباني ، مهارت هاي مرتبط با فعاليت هاي زباني ، دستورالعمل آوايي و تخيل فعال باشد .
فعاليت هاي زبا ن گفتاري
1- خواندن براي كودكان
2- سخنراني عمومي
3- نشان دادن و گفتن
4- حفظ كردن شعر
