تغذیه‌ای متناسب با شرایط روحی و جسمی‌تان داشته باشید

عصبانیت

مطالعات نشان داده‌اند، افراد به هنگام عصبانیت به دنبال خوردن مواد غذایی سفت و محکم یا ترد هستند. به جای خوردن چیپس یا سیب‌زمینی سرخ کرده، بهتر است یک سیب گاز بزنید یا یک آواکادو یا تعدادی تمشک آبی بخورید. این میوه‌ها سطح قند خون شما را نتظیم می‌کنند و کمک می‌کنند کم کم آرام شوید. همچنین، می توانید با خوردن ماهی سالمون از عصبانیت خود بکاهید. ماهی با داشتن امگا3 باعث آرام شدن شما می‌شود.

افسردگی

 وقتی ناراحت و افسرده هستید، بدنتان میل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین پیدا می‌کند. درست لحظه‌ای که گیرنده‌های لذت ( لذت طعم غذاها ) در مغز فعال می‌شوند، به سرعت خودتان را به یک کیک شکلاتی می‌رسانید یا به نزدیک‌ترین بستنی فروشی مراجعه می‌کیند. به جای خوردن بستنی یا کیک شکلاتی بهتر است یک مشت آجیل بخورید. خوردن آجیل و مخصوصا مغزها باعث ترشح سروتونین (هورمون شادی) می‌شود و شما را از شر غم و اندوه رها می‌کند. البته فراموش نکنید فقط یک مشت، نه بیشتر !

اضطراب

به طور کلی، افراد مضطرب جذب غذاهای شور مانند چیپس‌های نمکی یا بیسکویت‌های شور می‌شوند. غذاهای شور کورتیزول را در خون زیاد می‌کنند و درنهایت، ترشح این هورمون با افزایش استرس همراه است. میوه‌های دارای ویتامین C کورتیزول را کاهش می‌دهند.

خستگی

ما جامعه‌ای معتاد به کافئین هستیم. خیلی از ما بدون نوشیدن چای یا قهوه روزمان شب نمی‌شود. چرا چای و قهوه را با صبحانه‌ای دلپذیر جایگزین نمی‌کنید؟

در این مورد تخم‌مرغ می‌تواند دو برابر انرژی به شما بدهد.

بی‌خوابی

موز می‌تواند چاره‌ی کار باشد! البته تنها راه‌حل بی‌خوابی نیست، اما اینن میوه غنی از تریپتوفان، ویتامین‌های A و B6و C و همچنین فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات است. کربوهیدرات‌ها باعث جذب تریپتوفان می‌شوند و در نتیجه ویتامین B6 می‌تواند آن را به انرژی و هورمون سروتونین بدل کند. به خاطر توانایی افزایش سروتونین در خون، ترپتوفان حاصل شده، درمان بسیاری از ناراحتی‌ها می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها بی‌خوابی است. گوشت مرغ و بوقلمون نیز عملکرد مشابهی دارند و با تولید هورمون ملاتونین از بی‌خوابی جلوگیری می‌کنند. ملاتونین در بدن باعث تنظیم خواب می‌شود.

 حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز

اگر چه چای باعث خواب‌آلودگی می‌شود و گزینه‌ی مناسبی برای رفع خستگی نیست، اما راه‌حلی مناسب برای افزایش تمرکز است. براساس یک مقاله در مجله‌ی تغذیه، تئین، آمینواسید موجود در چای، به طور هم زمان و مساوی، شبیه به کافئین عمل و تمرکز انسان را تقویت می‌کند. پیشنهاد می‌شود در روز بین 4 تا 5 فنجان چای بنوشید.

بوی نارگیل و استرس

وقتی مضطرب هستید و استرس زیادی دارید، بوی نارگیل می‌تواند آرامشی دوباره را برای شما به ارمغان بیاورد. بوی نارگیل می تواند فشار خون را به حالت اول برگرداند و شما را در برابر انواع استرس ایمن سازد.

 

 

سبزیجات

اسفناج و تربچه از جمله سبزیجاتی هستند که می‌تواند آمینو اسیدهای تریپنوفان و نیروسین را به سروتونین و دپامین تبدیل کنند و باعث شوند احساس سرزنده بودن و خوش حالی داشته باشید . اسفناج سرشار از ویتامینC و منیزیم است که خود در این عملکرد بی‌تاثیر نیستند.

شکلات

شاید قبلا هم شنیده باشید که شکلات باعث شادی می‌شود. اما خوب است بدانید، این موضوع دلیل علمی هم دارد. خوردن شکلات تلخ در هر روز و به مدت دو هفته باعث می‌شود هورمون‌های استرس از بدن خارج شوند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ چنین عملکردی را رقم زده‌اند.

آب

مایه‌ی حیات، همین جمله کافی است تا اهمیتش را بدانیم، آب مهم‌ترین نقش را در تنظیم عملکرد بدن دارد. از دست دادن آب، هر چه قدر هم اندک، بر ضعف حالت روحی و فیزیکی انسان بسیار موثر است. کم شدن آب بدن می تواند تاثیر مستقیمی در نداشتن تمرکز داشته باشد. آب گرم به همراه لیمو می‌تواند چاره‌ی این درد باشد خوردن یک لیوان آب گرم که چند قطره لیمو در آن چکانده شده است، تمرکز شما را به حالت اول باز می‌گرداند.